پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261728
مهار تورم نيازمند عزم نظري و عملي در دولت است
تاریخ انتشار : 1402/01/04 16:53:39
نمایش : 461
امام‌جمعه فارسان گفت: اگر مي‌خواهيم تورم مهار شود و رشد توليد باشد، نيازمند عزم نظري و عَمَلي در دولت هست. رهاسازي امور با تصور اينکه به‌طور خودجوش سامان يابند، نتيجه‌اش همين وضع موجود است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر فارسان گفت: ورود به ماه مبارک رمضان و سال جديد را به همه شما عزيزان تبريک عرض مي‌کنم. سال جديد سر سال اقتصادي و مسائل فراواني است که افراد جامعه با برنامه‌ريزي‌هايي که مي‌کنند امور خود را براي آينده تنظيم مي‌کنند. ماه مبارک رمضان هم سر سال کساني است که مواظبت‌هاي معنوي دارند و گذشته را بررسي و حسابرسي مي‌کنند که چه عملکردي داشتند و براي سال آينده برنامه‌هاي معنوي خود را تنظيم مي‌کنند؛ و اين دو برنامه‌ريزي امسال قرين هم شدند.
 
وي به شعار سال اشاره داشت و بيان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام نوروزي سال ۱۴۰۲ را «سال مهار تورم و رشد توليد» نام‌گذاري فرمودند. اين شعار يک جنبه سلبي دارد؛ مهار تورم. يک بُعد ايجابي نيز دارد؛ رشد توليد، هرکدام از دو جزء، مکمل يکديگر هستند.
 
وي افزود: در حال حاضر مديريت نقدينگي از مهم‌ترين عوامل پيشگيري از تورم است. علاوه بر اين، کاهش هزينه‌ها و وابستگي بودجه کشور به درآمدهاي نفتي، کنترل ترازنامه بانک‌ها و انضباط و شفافيت مالي ازجمله مواردي است که نقش مهمي در کنترل تورم دارند که اقتضائات موجود در کشور حکم مي‌کند با توجه به شعار سال، دولت سيزدهم در حل اين موضوعات اهتمام جدي به خرج دهد.
 
وي اظهار داشت: حمايت از توليد و سرمايه‌گذاري همواره يکي از سياست‌هاي اعلام و بعضاً اعمال‌شده ۴۰ سال اخير در کشور بوده و صدها حکم و مقرره قانوني صرفاً باهدف حمايت از توليد در ايران تصويب‌شده است. اگر مي‌خواهيم مسئله حل شود تورم مهار شود و رشد توليد باشد، نيازمند عزم نظري و عَمَلي در دولت هست. رهاسازي امور با تصور اينکه به‌طور خودجوش سامان يابند، نتيجه‌اش همين وضع موجود است.
 
امام‌جمعه فارسان گفت: براي مهار تورم، دولت نياز به خانه‌تکاني فکري و فردي دارد سياست‌هايي که تورم‌زا هستند و معيشت مردم را دچار خسران مي‌کنند، بايد متوقف و افرادي که باوجود هشدارها، همچنان به دنبال اعمال سياست‌هاي تورم‌زا هستند و در تصميمات سال گذشته نيز نقش‌آفرين بودند، ملزم به پاسخگويي شده و تغيير کنند. ويژگي مشترک سه سال پاياني دولت قبل و دو سال نخست دولت فعلي، تورم‌هاي بالا همراه با جهش‌هاي ارز و ولنگاري بانک‌ها بوده است.
 
 
 وي بيان داشت: لذا هم تفکر سياستي و هم عناصر تصميم گير در برخي مجاري اصلي، بدون تغيير مانده‌اند و برون‌رفت از اين وضعيت، نيازمند تغيير است. دولت بايد تصميم بگيرد در دوگانه‌هاي حساس، مي‌خواهد کدام طرف بايستد. اينکه دولت در کنار مردم بايستد يا طرفدار تجار و بورس بازها شود، بايد سريعاً تعيين تکليف شود.
 

حجت‌الاسلام به ماه مبارک رمضان اشاره هم داشت و گفت: مسئله ديگر ما همان‌طور که وارد فصل بهار مي‌شويم و ماه رمضان که بهار قرآن است را هم درک مي‌کنيم، خوب است توجه جدي ما به بهار انسان‌ها يعني ربيع الانام حضرت ولي‌عصر ارواحنا فداه باشد. امام را تشبيه به بهار کردند.
 
وي افزود: خوب در بهار چه اتفاقي مي‌افتد؟ بهار حياتِ دوباره است، زندگيِ جديد است، شِکفتن است، نشاط است، طراوت و سرزندگي است، اميد به آينده است. در بهار طبيعت و بهار قرآن توجهمان به مبيّن قرآن و قرآن ناطق امام عصر باشد.چون قرآن در شبِ قدرِ ماه مبارک رمضان بر قلب ولي خدا عرضه مي‌شود و اين کتاب هدايت بشر، توسط قرآن ناطق، انسان‌ها را دستگيري و هدايت مي‌کند. توجه ديگر اينکه ماه مبارک رمضان ماه دعا هم هست يعني بهار دعاست؛ و اتفاقاً يکي از مهم‌ترين دعاهاي اين ماه دعاي افتتاح است که حضرت ولي‌عصر به نائب دوم خودشان تعليم فرمودند.
 
 
وي اظهار داشت: از بيماران عيادت کنيد. امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر کنيد. نيمه رمضان و ولادت کريم اهل‌بيت را اهميت بدهيد. دهم رمضان و وفات حضرت خديجه را اهميت بدهيد. از نيروي انتظامي محل ديدار و تکريم داشته باشيد. خانواده شهدا را غافل نباشيد. مستمندان را رسيدگي کنيد. روزه اولي‌ها را تکريم و تشويق کنيد. اطعام و افطاري ساده داشته باشيد. با اهل خانه مهربان باشيد. براي روز جمهوري اسلامي و روز قدس برنامه داشته باشيد و امثال اين‌ها. براي هم و براي غلبه بر دشمنان و پيروزي جبهه اسلام و حل مشکلات عديده‌اي که وجود دارد در اين ماه دعا کنيد. اين‌ها که عرض کردم همه عمليات فرهنگي بود. ان‌شاءالله دوستان اگر اين‌ها را پيگيري کنند نتايج خوبي را در محله و در شهر و شهرستان خواهيم داشت.
 
وي بيان داشت: جلسات قرآني را زياد کنيد. افطاري ساده را برقرار کنيد. احترام ماه صيام و شئون ماه را نگهداريد. چون بعضاً مسافران به شهرستان مي‌آيند فضاهايي ترتيب داده شود براي مسافران و معذورين که در ملاء عام روزه‌خواري صورت نگيرد. روزه‌خواري حرام است و نبايد انجام داد. کسي که عمداً و متعمداً روزه مي‌خورد خودش مي‌داند و خدا؛ اما اگر درملأعام انجام داد اين بي‌احترامي کردن به حريم ديگران است و جرم است. بايد با آن برخورد جرمي شود.با توجه به چيزي که در قانون آمده است؛ اما خوب است که در خود مسير جاهايي فراهم شود براي کساني که مبتلا هستند که درملأعام اقدام به روزه‌خواري نکنند.

انتهاي پيام/590 پ
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html